De leges-legelsősorban - modellvasút gyűjteményem első darabjai.
Nem volt könnyű kitalálni, mi legyen ezeknek a sorsa.
Szerettem volna legalább egy részüknek méltó, reprezentatív helyet biztosítani. A modellezés megkezdéséhez is kellett találni valami egyszerű, de igényes feladatot.
Így adódott a gondolat - az egy szál egyenes (220mm) vágányomból, egy edény alátétnek használt fakorongra kis diorámát építek, azon lesz a helye az egykor ajándékba kapott első tartálykocsinak.
Első próbálkozásom elég gyászos eredménnyel járt. Hál'Istennek nem készültek kompromitáló felvételek - csak az alapul szolgáló fakorongon maradt ujságpapír-maradványok árulkodnak róla, ez látszik az első fotókon.
Szerencsére még időben meggondoltam a dolgot, elbontottam a megkezdett terepet, és majdnem tiszta lappal kezdtem újra.
A dioráma semmilyen különös technikai elemet nem tartalmaz - így a róla szóló blogbejegyzés inkább csak amolyan "Így készült... " képriport, mintsem részletes szöveges beszámoló.
Először a fenyőlécen futó pálya alapja került fel:
A tartószerkezetet fenyőlécből szabtam ki, erre került a töltés-imitációként szolgáló farostlemez.
De ugyanilyen komoly alapot kapott a verőcei ház makettjét tartó felület is.
Az elemeket egyszerű technokollal ragasztottam. A leírásnak megfelelő használat mellett meglepően erős, megbízható kötést lehet elérni vele. Huszonnégy óráén át párhuzamszorítók között száradt.
A verőcei telek domborzati viszonyait kartonlapból kivágott rétegvonalas alaprajz alapján készítettem el. Az egyes szintek között gyufaszálak biztosítják a távolságot, megadva egyuttal a szerkezet stabilitását is.
A domborzat többi része a fantáziám szüleménye - kartonlapokból kivágott metszetek nagy vonalakban rögzítik a terepviszonyokat, megkönnyítve a végleges forma kialakítását.
Itt még a telek rétegvonalas modellje nem volt felragasztva.
Szerencse.. mert már ebben a fázisban láttam: túl alacsonyra terveztem, alig emelkedik a völgy fölé.
Alépítményét még egy szinttel meg kellett emeljem:
Most már jöhetett a terep végleges formájának kialakítása ujságpapírból...
... majd (miután ez megkötött) a felület kiképzése gipszből:
Kezdetlegesen felszerelt házi modellező műhelyemben idáig jutottam.
De már így is nagyon tetszett!
Felraktam rá a vágányt (mennyivel jobban mutat, mint az íróasztalon!) rá a járműveimből hol ezt, hol azt... Mintha hómezőn haladna a kisvonat ! :)
(a kép kicsit csal... mikor ez a fotó készült, már töltés is volt a vágány alatt)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése