2016. április 4., hétfő

Dioráma-építés - a kezdet

A Dani fiamtól sok kisebb-nagyobb relikviát örököltem. Könyvek, video-kazetták, apró használati tárgyak... Sok hasznos, és még több haszontalan, de számomra annál értékesebb tárgyi emlék.
De leges-legelsősorban - modellvasút gyűjteményem első darabjai.

Nem volt könnyű kitalálni, mi legyen ezeknek a sorsa.
Szerettem volna legalább egy részüknek méltó, reprezentatív helyet biztosítani. A modellezés megkezdéséhez is kellett találni valami egyszerű, de igényes feladatot.
Így adódott a gondolat - az egy szál egyenes (220mm) vágányomból, egy edény alátétnek használt fakorongra kis diorámát építek, azon lesz a helye az egykor ajándékba kapott első tartálykocsinak.

Első próbálkozásom elég gyászos eredménnyel járt. Hál'Istennek nem készültek kompromitáló felvételek - csak az alapul szolgáló fakorongon maradt ujságpapír-maradványok árulkodnak róla, ez látszik az első fotókon.
Szerencsére még időben meggondoltam a dolgot, elbontottam a megkezdett terepet, és majdnem tiszta lappal kezdtem újra.
A dioráma semmilyen különös technikai elemet nem tartalmaz - így a róla szóló blogbejegyzés inkább csak amolyan "Így készült... " képriport, mintsem részletes szöveges beszámoló.

Először a fenyőlécen futó pálya alapja került fel:


A tartószerkezetet fenyőlécből szabtam ki, erre került a töltés-imitációként szolgáló farostlemez.
De ugyanilyen komoly alapot kapott a verőcei ház makettjét tartó felület is.
Az elemeket egyszerű technokollal ragasztottam. A leírásnak megfelelő használat mellett meglepően erős, megbízható kötést lehet elérni vele. Huszonnégy óráén át párhuzamszorítók között száradt.



A verőcei telek domborzati viszonyait kartonlapból kivágott rétegvonalas alaprajz alapján készítettem el. Az egyes szintek között gyufaszálak biztosítják a távolságot, megadva egyuttal a szerkezet stabilitását is.





A domborzat többi része a fantáziám szüleménye - kartonlapokból kivágott metszetek nagy vonalakban rögzítik a terepviszonyokat, megkönnyítve a végleges forma kialakítását.





Itt még a telek rétegvonalas modellje nem volt felragasztva.
Szerencse.. mert már ebben a fázisban láttam: túl alacsonyra terveztem, alig emelkedik a völgy fölé.
Alépítményét még egy szinttel meg kellett emeljem:



Most már jöhetett a terep végleges formájának kialakítása ujságpapírból...





... majd (miután ez megkötött) a felület kiképzése gipszből:




Kezdetlegesen felszerelt házi modellező műhelyemben idáig jutottam.
De már így is nagyon tetszett!
Felraktam rá a vágányt (mennyivel jobban mutat, mint az íróasztalon!) rá a járműveimből hol ezt, hol azt... Mintha hómezőn haladna a kisvonat ! :)





(a kép kicsit csal... mikor ez a fotó készült, már töltés is volt a vágány alatt)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése